John A. LENT ile Röportaj (3).. "Sansür Son On Yılda Çok Arttı"

Karikatürcülerle olan etkileşimlerim komik ve/veya sıra dışı olaylarla doluydu. Kübalı sanatçılarla ilgili anekdotlar özellikle eğlenceliydi. 1991 yılında, Sovyetler Birliği'nin dağılması nedeniyle kıtlığın yaşandığı Havana'da karikatürist Ajubel ile konuşmak istedim. 
Ajubel'in İspanya'ya taşındığından habersiz, yazarlar merkezindeki posta kutusuna bir mesaj bıraktım. Not, karikatüristler Lillo ve Alba tarafından "ele geçirildi", beni aradılar ve o sırada


Ünlü Ralph Steadman ve eşi Anna ile Türkiye'de bir hafta takılmak da dahil olmak üzere birçok unutulmaz deneyim daha oldu; Lviv'deki bir festivalde Doğu Avrupa'dan bir grup karikatürcünün röportaj yapacak kadar ayık olacağı bir an bulmaya çalışmak; Katmandu'daki edebi ve sanatsal yiğitlerin yıllık "patates" partisine konuk olmak; Filipinli siyasi karikatürcü Nonoy Marcelo'ya saat 22.00'deki her zamanki kahvaltısında eşlik edin. 

Her zaman bekleyen projelerim var, bu da enerji seviyemi yüksek tutuyor. 1999'dan beri kurduğum ve yılda iki kez yayınlayıp editörlüğünü yaptığım International Journal of Comic Art'ta yapılan çalışmaların neredeyse tamamını evde tutmak istiyorum. Önümüzdeki altı ay içinde çıkacak iki kitabım var: biri Asya siyasi karikatürleri üzerine; diğeri, Asya'da ulusötesilik ve çizgi romanlar. 

Eylül ayına kadar Kore çizgi filmleriyle ilgili bir kitabı bitireceğim ve diğerlerine dünya çapında veya Asya ile sınırlı Karayip çizgi filmleri ve erotik çizgi filmler hakkında başlayacağım.


 John A. LENT ile Röportaj (3).. 
"Sansür Son On Yılda Çok Arttı"

PP: Çok iyi. Gerçi şimdi biraz büküm değiştiriyorum. Hocam, hayatınızın büyük bir kısmı farklı eğitim kurumlarında, üniversitelerde vs. öğretmenliğe adandı, bu nedenle size sıkça sorulan bir soruyu sormak istiyorum: Mizah öğretilebilir mi? Bu konuda bir öğretmen olarak deneyiminiz nasıl oldu?


JAL: Mizah öğretmedim; Karikatürler aracılığıyla mizahı öğrettim. Mizahın öğretilebileceğini düşünmüyorum; mizah, gözlemleyerek, okuyarak, esprili ve mizahi olmayan insanlarla ilişki kurarak öğrenilir. Mizah çevrenizden çıkar. Benim mizah anlayışım muhtemelen sizinkinden farklı olacaktır.

Fakir bir arka plandan geliyorum, kaderci bir toplulukta yaşıyorum (burada atalarınızın kömür madencileri olduğu düşüncesi vardı, bu yüzden bir madenci olmaya mahkumsunuz).
Mizah genellikle zorbalık, alay ve etnik hakaretlerden oluşan sertti ("sen bir dagosun"); bazıları bölgeye özgüydü; bazıları çizgi romanlar ya da yakındaki bir şehre seyahat eden kişiler aracılığıyla dışarıdan geldi.


Bu arka plana sahip olduğum için, diğerleri kadar eleştiriye veya hakarete karşı hassas olmadığımı düşünüyorum, küçümsüyorum ve küçümsüyorum, çekilişte hızlıyım, neredeyse anında bir şaka veya komik bir çizgi düşünebiliyorum. Belki de mizah anlayışım futbol formülüne benziyor: iyi bir hücum, iyi bir savunmadır.

1980'lere kadar verdiğim çizgi roman sanatı dersleri, esas olarak Amerikan olmayan çizgi romanlar, animasyon ve politik karikatürlerin arka planı ve sorunlarıyla ilgiliydi. Amacım öğrencilerin bakış açılarını genişletmek, başaramayacağımı düşündüğüm zor bir görevdi ve 75 yaşında emekli oldum.


PP: Size fikrimi söyleyeceğim Usta, yani hemfikir olduğumuzu bildiğim için. Bir sanat olarak mizahın dilini, tekniklerini öğrenebileceğimizi düşünüyorum. Ama ne yazık ki çok sınırlı bir şey. Çünkü öğrencilerin hayal gücü yoksa, yaratıcılık armağanı yoksa, uyarılmış ve gelişmiş bir mizah anlayışı yoksa, o dili öğrenmenin ne anlamı var? Ve bu eksiklikler elbette öğretilmiyor.


Her ne kadar öğrencileri tüm bunları geliştirmenin ne kadar gerekli ve temel olduğu konusunda bilinçlendirebilsek de. Yani mizah yaratmak için üniversiteye mi gitmen gerekiyor? Tabii ki hayır, çünkü bahsedilen bu eksikliklerin çoğunun temeli kültürel niteliktedir.

Her şey okumalarla geliştirilebilir, örneğin; bilmek istemekle, taramakla, her şeyi sorgulamakla, seyahat etmekle, her sanat hakkında daha fazla öğrenmek ve onu daha çok tüketmekle, hayatta görülene, duyulana, olup bitene daha fazla dikkat etmekle vs. Her neyse, fazla uzattığımı fark ettim ve bu nedenle hemen “diyaloğumuza” dönüyorum. Bu kadar çok teoriyi yenilemek için, araştırma, çalışma, öğretme veya komedyenlerle etkileşim kurma gibi mizah çalışmalarınızla ilgili komik, ustaca veya meraklı bir anekdot (veya birden fazla) söyleyebilir misiniz?


JAL: Beşinci sınıf öğrencisiyken karikatürist olmak istediğim 1940'lara döneyim. Hearst'ün sahibi olduğu Pittsburgh Press gazetesinin Pazar eki "Puck"tan çizgi romanları kopyaladım. Ekin logosu, Puck'ın bir çizimi ve doğru hatırlıyorsam, "Bu ölümlüler ne kadar aptal" sözleriyle yapılmıştı. Annem performansımı gördü (hepsini gördü), "P"nin "F" olduğunu düşündü ve hemen ardından karikatürden "emekli" oldum. Ayrıca 1940'larda yüksek kalibreli karikatüristler tarafından rotayı değiştirmem istendi; Burne Hogarth, George McManus, Hal Foster veya Alex Raymond gibi ustalarla rekabet edemeyeceğini biliyordu.

Karikatürcülerle olan etkileşimlerim komik ve/veya sıra dışı olaylarla doluydu. Kübalı sanatçılarla ilgili anekdotlar özellikle eğlenceliydi. 1991 yılında, Sovyetler Birliği'nin dağılması nedeniyle kıtlığın yaşandığı Havana'da karikatürist Ajubel ile konuşmak istedim.


Ajubel'in İspanya'ya taşındığından habersiz, yazarlar merkezindeki posta kutusuna bir mesaj bıraktım. Not, karikatüristler Lillo ve Alba tarafından "ele geçirildi", beni aradılar ve o sırada Kübalılar için yasak olan otelimde benimle buluşup buluşamayacaklarını sordular. Onları benimle bira içmeye davet ettim; her biri iki ve bir paket sigara ısmarladı ve bunu birkaç saat daha sürdürdüler. Sonunda bıkkınlık içinde röportaja ne zaman başlayacağımızı sordum.

Gece yarısına yakındı. Lillo, bir kasa bira ve bir sürü sigara sipariş etmesini ve yakındaki evine yürümesini önerdi. Sabahın erken saatleri olmasına rağmen eşi bizi sıcak bir şekilde karşıladı ve sonrasında Lillo, Alba ve ben uzun süre sohbet ettik.

Kübalıların zekasını bu araştırma gezisinde gördüm. Animatör Juan Padrón bana 1920'lerden on yıllar önce bir uçak kazasından kurtardıktan sonra hala kullandıkları bir animasyon kamerasını gösterdi; Tomy, bitkilerin köklerine ve sularına olan aşinalığının, boyaların az olduğu zamanlarda resim yapmaya devam etmesine nasıl izin verdiğini anlattı; Manuel bana, ciddi bir kağıt kıtlığı sırasında çizmeye devam etme yöntemi olan, yüzünde bir çizgi film karakteri olan büyük bir seramik tabak sundu ve gençliğine yeni giren Ángel Boligan, meslektaşları için nasıl bir yer sağladığını anlattı. San Antonio de los Baños, karikatürlerini yerel bir eczanede gazete formatında yayınlayarak.


Ünlü Ralph Steadman ve eşi Anna ile Türkiye'de bir hafta takılmak da dahil olmak üzere birçok unutulmaz deneyim daha oldu; Lviv'deki bir festivalde Doğu Avrupa'dan bir grup karikatüristin röportaj yapacak kadar ayık olacağı bir an bulmaya çalışmak; Katmandu'daki edebi ve sanatsal yiğitlerin yıllık "patates" partisine konuk olmak; Filipinli siyasi karikatürist Nonoy Marcelo'ya saat 22.00'deki her zamanki kahvaltısında eşlik edin. m.; Polonya'da büyük bir karikatürcüye karşı "göbek sektirme" maçını kaybetmek ve Jerry Robinson, Lat, Abu Abraham, R.K. Laxman, Terry Mosher, Fang Cheng, Pran, Oleg Dergachov, Gado ve Anton Kannemeyer gibi çizgi film devleriyle hatırı sayılır zaman geçirmek .

PP: Muhteşem! Ne kıskançlık! John'a teşekkür ederim. Peki, mizah açısından, daha önce hiç gerçekleştiremediğiniz ve her zaman yapmak istediğiniz için hala yapmak zorunda olduğunuz proje nedir?

JAL: Her zaman bekleyen projelerim var, bu da enerji seviyemi yüksek tutuyor. 1999'dan beri kurduğum ve yılda iki kez yayınlayıp editörlüğünü yaptığım International Journal of Comic Art'ta yapılan çalışmaların neredeyse tamamını evde tutmak istiyorum. Önümüzdeki altı ay içinde çıkacak iki kitabım var: biri Asya siyasi karikatürleri üzerine; diğeri, Asya'da ulusötesilik ve çizgi romanlar. Eylül ayına kadar Kore çizgi filmleriyle ilgili bir kitabı bitireceğim ve diğerlerine dünya çapında veya Asya ile sınırlı Karayip çizgi filmleri ve erotik çizgi filmler hakkında başlayacağım.


PP: Seni bu kadar çok proje ve bu kadar enerjiyle görmeyi seviyorum... Hocam, röportajlarımı hep böyle kapatıyorum: Size sormadığım ve sormamı isteyeceğiniz bir soru var mı? Ve eğer öyleyse, şimdi cevaplayabilir misiniz?

JAL: Belki bana sorabilirdin, nasıl çalışırım? Ben de size cevap verirdim: Ben çok organize bir insanım, çalışma programımı yıl, çeyrek, hafta ve gün olarak yapılacak şekilde planlıyorum.

Çalışma saatlerimi gün ve hafta olarak ne yaptığımı belirterek bir kağıda kaydederim; temelde, ben kendi saatim. Tamamladıklarımı işaretlemek bana bir başarı duygusu veriyor.

Neredeyse her zaman karşılaştığım hedefim haftada 40 ila 50 saat arasında çalışmak. Sessiz bir ortamda çok daha iyi çalışıyorum ve çok görevli olduğunu iddia edenlerin saçma sapan konuştuğunu düşünüyorum.


Araştırmalar, çoklu görevlerin düşük kaliteli işçilikle sonuçlandığını göstermiştir. Teknolojiye meyletmiyorum ama onu sadece başka bir araç olarak görüyorum. Yazdığım her şey not defterlerine kalemle yapılıyor ve sanırım beynimden parmak uçlarıma akan bir fikir ve kelime akışı hissedebiliyorum.
Her şey abartılı, takıntılı bir davranış gibi görünebilir ama benim için işe yarıyor.

PP: Harika! Harika bilgiler. Çok teşekkür ederim, Usta.

JAL: Beni bu güzel anları tazelemeye ve hatırlamaya teşvik ettiğin için teşekkürler Pepe.

PP: Sorularımı yanıtlamak için zamanınızı ve çabanızı ayırdığınız için minnettar olan benim. Size sağlık ve başarılar diliyorum, çünkü değerli çalışmalarınızı İnsanlığa vermeye devam edeceğinizi biliyorum. (Kaynak: Humor Sapiens)


Referans: Francisco Puñal Suárez

Bu içerik Pencere Mizah tarafından derlenmiştir.

Daha yeni Daha eski