Perulu Karikatürcü Karry CARRIÔN ile Röportaj

90'larda Peru ve dünya için "Karry" doğdu. Grafik tarihimin en simgesel çizgi romanları olan "Simeón" ve "La Combi Asesina" sayesinde, bu zorlu pazarda iki dili yöneterek belirli bir ünlüye ve kararlı bir konuma ulaştım: biri evrensel (kelimesiz) ve diğeri yerelci popüler dil (metinlerle). 2005'ten başlayarak, güçlü sanat ve mizah Haikus'larım sınırları aştı, ödüller ve takdirler almaya başladılar. Uluslararası yarışmalara jüri olarak davetler almaya başladım. 
Ayrıca birkaç uluslararası karma sergiye davet


Size 80'lerde mizah karikatürcüsü olma, çocuk maceraları dalgasına girdiğimi söylüyorum.
Bir Uderzo, bir Willy Eisner ama yurttaşlarım Crose veya Hernán Bartra gibi Perulu efsanelerden biri olmak istiyordum. Sonra 90'larda referanslarım şunlardı: Quino, Mordillo, Caloi, Sempé, Steiberg, Palomo... Kendimi tamamen grafik mizaha adamaya karar verdiğimde, bazı meslektaşlarım Peru'nun harika bir komik macera karikatürcüsünü kaybettiğini söylediler. 

Grafik üretimim iki temel üzerine kuruludur: sessiz mizah ve metinli mizah. Sessiz mizah yapmanın benim için kolay olduğu için daha zor olduğunun söylendiğini duydum. Tüm türlerinde sözsüz mizah üretmenin özgürlüğünü yaşıyorum, daha çok eğleniyorum.
Özellikle yarışmalar için keşfederim, stilleri, konseptleri değiştiririm, görsel olarak absürt olanla çok oynarım.

Karry CARRIÔN

Perulu Karikatürcü Karry CARRIÔN ile Röportaj

Pepe PELAYO
Mizah teorisi ve uygulamasının yaratıcısı ve öğrencisi.

"Gevşek, spontane, insani ve kusurlu vuruşları kendi hayatımmış gibi seviyorum."

Peru beni şu nedenlerle büyülüyor: Machu Pichu, Cuzco, Inca Trail, orman, Kolomb öncesi büyük tarihi, Colonial Lima, küçük valsleri, edebiyatı, gastronomisi! Ve tabii ki insanları.
Ama bugün bu sanatçıyı "konuşmak" için seçmemin nedeni yukarıdakilerin hiçbiri değildi.
Yeteneği, espri anlayışı, kişiliği, alçakgönüllülüğü, sadeliği ve samimi dostluğu sayesinde yaptım.

Çok ödüllü Perulu karikatürcü Karry Carrión ile röportaj yapmaktan büyük zevk ve gurur duyduğumu itiraf etmeliyim.

Lafı fazla uzatmadan sorulara geçelim...


PP: Sevgili arkadaşım, belki de seni tanımayan bir Humor Sapiens okuyucusu olabilir diye kendini tanıtır mısın?

KARRY: Ben grafik mizahçı, karikatürcü ve kültür yöneticisiyim. Lima, Peru'da doğdum. Sanata ve klasik müziğe olan sevgim babamdandır. Annem için yaramazlık, mizah, joda. 19 yaşında bağımsız oldum. Bir sanat okulunda okumam imkansızdı. Tek başıma öğrendim ve mizah kitapları ve çizgi roman dergileri arasında sıkışıp kaldım, grafik mizah ve çizgi roman tutkumun arayışına ve keşfine daldım. Ben otodidaktım. En iyi okulum, okuyucu kitlesi yüksek olan en popüler mecralarda durmaksızın yayın yapmak ve yayınlamaktı.
80'lerden beri 15 gazete ve mizah dergisinde "Carr", "Carrión", "Julán" takma adlarıyla yazılarım yayınlandı. Koşulların beni aynı anda 4 gazete için farklı imzalar ve stiller çizmeye zorladığı zamanlar oldu. Bu kutsanmış çılgınlığın tadını çıkardım!

90'larda Peru ve dünya için "Karry" doğdu. Grafik tarihimin en simgesel çizgi romanları olan "Simeón" ve "La Combi Asesina" sayesinde, bu zorlu pazarda iki dili yöneterek belirli bir ünlüye ve kararlı bir konuma ulaştım: biri evrensel (kelimesiz) ve diğeri yerelci popüler dil (metinlerle).

Kendi hayatım gibi gevşek, spontane, insani ve kusurlu çizgiye bayılıyorum. Durumlarda ironi aramak, kışkırtmak, heyecanlandırmak, kınamak, yansıtmak veya sadece eğlenmek için eğleniyorum.


2005 yılından bu yana 80'den fazla ulusal ve uluslararası ödüle layık görüldüm.15'ten fazla kendi yayınımın editörlüğünü yaptım. 2021'de Red Bull ve UNESCO-Fransa için çalıştım. Quarterly dergisi "Monaliza"nın yöneticisiyim.

Aile el ele gider. Karım harika bir müttefiktir. Aynı zamanda sanat da yapıyor ve birlikte Karry Studios mizah ve karikatür okuluna başladık. Mizah ve karikatür sanatını harekete geçirmek ve yaymak için "Mochi Comic" sanat kolektifini kurduk ve yarattık. Değişiklik olsun diye ISPEKA EDICIONES yayınevini yönetiyorum. Fuarlarda çok hareket ediyorum, sanatsal aktivasyonların adrenalini seviyorum. Mizahı bir yaşam biçimi ve meslek haline getirdim.

PP: 
Mükemmel otoportre, Karry. Amaç seninle tanışmaksa, röportajı burada bitirebiliriz, ha ha. Ama değil. Okuyucularımızın sizin hakkınızda otobiyografinizin ötesinde daha fazlasını bilmesini istiyorum. Örneğin: başlangıcından bu ana kadar mizah yapma tarzınız değişti mi, gelişti mi?

KARRY: 
Ben de şüpheleniyorum kardeşim. Daha önce her şeyi hızlı, içgüdüsel olarak yaptıysam, şimdi hem biçim hem de içerik açısından kavramlardaki değişiklikler hakkında daha çok düşünüyorum.

2005'ten başlayarak, güçlü sanat ve mizah Haikus'larım sınırları aştı, ödüller ve takdirler almaya başladılar. Uluslararası yarışmalara jüri olarak davetler almaya başladım.
Ayrıca birkaç uluslararası karma sergiye davet edildim. Bunların hepsi insanı besliyor dostum.


Bir gelişme olduğundan şüpheleniyorum. Örnek olarak, kitaplarımdan birinde yayınlanan bir yorumu vurguluyorum. Peru mizahı ve çizgi romanının en önemli bilim adamlarından biri olan Juan Acevedo hocanın her şeyi tek bir cümlede özetleyen sözlerine atıfta bulunuyorum: Karry, bizim mizahımızdan yararlanmayı başarmış çok tuhaf bir karikatürcü. popüler ve elitist özü birleştirerek evrensel bir boyuta taşıyın.

PP: Bu konuda hiç şüphem yok kardeşim. Ama bilmek istiyorum: Yaşayan veya tarihi meslektaşlarınız üzerinde kesin ve net bir etkiniz olduğunu düşünüyor musunuz?

KARRY: İlk etkim babam olurdu. Renk, sanat zaten DNA'mdaydı. Babam "Julkar" sürrealist bir ressamdı, Güzel Sanatlar Okulu'ndan mezun oldu. Formların ve absürdün delisi.

Size 80'lerde mizah karikatürcüsü olma, çocuk maceraları dalgasına girdiğimi söylüyorum.
Bir Uderzo, bir Willy Eisner ama yurttaşlarım Crose veya Hernán Bartra gibi Perulu efsanelerden biri olmak istiyordum.

Sonra 90'larda referanslarım şunlardı: Quino, Mordillo, Caloi, Sempé, Steiberg, Palomo...

Kendimi tamamen grafik mizaha adamaya karar verdiğimde, bazı meslektaşlarım Peru'nun harika bir komik macera karikatürcüsünü kaybettiğini söylediler. hehehe…
Ki ben inanmıyorum!


PP: Ben buna inanıyorum. Peki, bu kadar çok ödül almış mizah kariyerinizden memnun ve tatmin olmuş hissediyor musunuz? Tüm zamanların en ünlü Perulu karikatürcülerinden biri olduğunuzu bilmek nasıl bir duygu? (Sizi tanıyorum ve kibirli ya da kendi kendine yeten biri olmadığınızı biliyorum ama şimdi de çok mütevazı olmayın lütfen.)

KARRY: Mizah karikatürlerim ile dünyaya yükselmenin mutluluğunu ve onurunu yaşadığımı inkar etmeyeceğim. İşimin arkasında her zaman egom olmuştur. Ödüller bana değil, başarılı bir fikir ve çizim sürecinin ürünü olan karikatürlerime. Binlerce karikatür arasından uluslararası bir jüri tarafından seçilmek heyecan verici. Ama en zengin şey, önemli bir ödül kazandığınızda ailenizin ve iş arkadaşlarınızın sizi kucaklamasıdır. Yıllar geçtikçe anladım ki, bir şeyi gerçekten sevdiğinizde ve tüm zamanınızı ve bağlılığınızı ona kız arkadaşınızmış gibi verdiğinizde, sonunda karşılık alırsınız..

PP: Karın bu kız arkadaşı kıskanıyor olmalı, değil mi? Tabii ki değil. "Aptallıklarınızda" size her zaman eşlik ettiğini ve ayrıca onun da bir sanatçı olduğunu zaten söylemiştiniz. Ama devam ediyorum. Bak, haber amaçlı karikatürler ve genel mizah konusunda uzmanlaştın. Hangisini yapmak senin için daha zor? Yaratılışınızda en çok hangisinden keyif alıyorsunuz? İkisi arasındaki farklar nelerdir?

KARRY: Grafik üretimim iki temel üzerine kuruludur: sessiz mizah ve metinli mizah.
Sessiz mizah yapmanın benim için kolay olduğu için daha zor olduğunun söylendiğini duydum. Tüm türlerinde sözsüz mizah üretmenin özgürlüğünü yaşıyorum, daha çok eğleniyorum. Özellikle yarışmalar için keşfederim, stilleri, konseptleri değiştiririm, görsel olarak absürt olanla çok oynarım.


Öte yandan, günlük hayatın başyazı karikatürlerinde kendimi daktilo gibi hissediyorum, gazetecilik bağlamına uyum sağlamak için otosansür uyguluyorum.
Tüm güncel sosyo-politik konulara değiniyorum. Ulusal habercilikte zamanı yansıtan uzun yıllar var. 80'lerden beri, hayal edin.

Şu anda Latin Amerika'nın en çok satan gazetesi olan "Trome" da yayınlanmaktadır.
Bu yüzden ne düşüneceğinizi dikkatlice düşünmelisiniz. Köşem insanlarla bağlantı kurmalı ve benim için çalışıyor çünkü en popüler mahallelerin dilini ve kodlarını biliyorum.
Çok küçük yaşlardan itibaren bir "köpek bacağı" idim, Lima'nın çok Creole mahallesinde doğdum: "El palomar".

Çok fazla kıvılcım, jargon ve tüm "recuteco" ulusal tatları olan insanlar. Sokaklar beni komedyen yaptı.

Aradaki fark, editoryal karikatürlerin bir son kullanma tarihinin olmasıdır, haber ölünce şaka da ölür. Genel ve zamansız Mizah sonsuza kadar sürerken! (devamını buradan okuyunuz...(Kaynak: HumorsapiensReferans: Francisco Puñal Suárez 

Röportajın devamı >



Bu içerik Pencere Mizah tarafından derlenmiştir.
Daha yeni Daha eski