David VELA: "Sanatsal Kalite Başlı Başına Güçlü Bir Mesajdır."

"Çizimlerimde ve mizahi çizimlerimde renk esastır. Sanırım bu benim en kişisel malzemelerimden biri ve her çizimimde doğru tonu bulmak için verdiğim sürekli bir mücadele; temelde çok anlamlı olabilecek çizgiden vazgeçtiğim için."

Yayın Tarihi: 29 Temmuz 2024, Pazartesi
Publication Date: July 29, 2024, Monday

- Pepe PELAYO : "Akademi önemli ama uygulama daha önemli diyorum. Mesela mizah duygusu üniversitede kazanılmıyor, çok pratik yapılmadan formlar geliştirilmiyor. Formlardan bahsetmişken, form kalitesi yüksek ve mesajı zayıf olan bir karikatürü, mesajı harika olan ancak biçim kalitesi düşük olan bir karikatüre mi tercih edersiniz? Ya da tam tersi? Çünkü?"

- David VELA : "Resmi olarak yüksek kaliteli bir karikatürün asla zayıf bir mesajı olmaz; sanatsal kalite başlı başına güçlü bir mesajdır. Öte yandan, biçimsel sıradanlık hiçbir zaman iletişim kuramayacak; daha ziyade kavramı bulanıklaştıracaktır. Başka bir şey de, eğitimsiz bir göze hantal görünse de, çok sentetik ve hatta minimalist tarzların büyük bir ifade gücüne sahip olmasıdır. Bu tarzda ustalaşan komedyenleri ve tabii ki biçimsel kalite ile güçlü fikirleri birleştiren öğretmenlere imreniyorum."

- P. P. : "Bu kadar aynı fikirde olmamıza çok sevindim. Sanat için sanata yeterince değer verilmiyor. Ve elbette, tekniğe büyük ölçüde hakim olduktan sonra, sizin de söylediğiniz gibi, “görünüşe göre” minimalist ve hantal bir çizgiye sahip olabilmek dahice. Sorun, yeteneksizliklerini gizlemek için bu şekilde çizen ve hemen "şekilleri umursamıyorlar, çünkü asıl mesele mesajdır" pozunu alan vasat insanlardır. Bunları sindirmekte zorlanıyorum. Ah, bir de, çoğunlukla yarışmalarda sıklıkla ele alınan yüksek biçimsel kaliteye sahip bir durum vardır. Benim sorum da bununla ilgili: Sözsüz karikatürler yaparken mi yoksa metinli karikatürler yaparken mi daha rahat hissediyorsunuz? Çünkü?"


- D. V. : "Ben her zaman metinsiz veya çok az metin içeren mizahi çizimlerle çalışırım. Belki eğitimimden ya da karakterimden dolayı yazı diliyle ilgili belli bir kompleksim var ve bunu çok korkutucu buluyorum... Şu anda bu satırları yazarken yazdığım her kelimeden şüphe duyuyorum. Yazmak bana her zaman büyük bir çabaya ve disipline mal oldu. Öte yandan çizim ve boyama benim durumumda çok daha ödüllendirici ve özgürleştirici."

- P. P. : "Renkten bahsetmişken, çalışmalarınızda rengin kullanımından ve öneminden biraz bahseder misiniz lütfen? Yanılıyor muyum yoksa gerçekten leylak mı, menekşe mi seviyorsun?"

- D. V. : "Çizimlerimde ve mizahi çizimlerimde renk esastır. Sanırım bu benim en kişisel malzemelerimden biri ve her çizimimde doğru tonu bulmak için verdiğim sürekli bir mücadele; temelde çok anlamlı olabilecek çizgiden vazgeçtiğim için. Dolayısıyla rengin ifade edici, anlamlı ve bazen de sembolik olması gerekir. Mor olaya gelince, bilmiyorum... Dediğiniz gibi favori aralıklarım var mı yok mu bilmiyorum. Rengi anlamlandırmaya çalışıyorum; Bu nedenle, örneğin, Barok'un sembolik edebiyatına adanan son resimli kitabım Sessizliğin Aydınlatılması'nda, ona daha ciddi, daha dönemsel bir ton vermek için blues'u bir kenara bıraktım."


- P. P. : "Mesele şu ki, resim klasikleri ve onların ressamları, edebiyat vb. gibi yinelenen temalar görüyorum. Ayrıca her zamankinden daha şiirsel bir mizah anlayışı var. Haklıyım? İspanyol filolojisi alanında doktor olarak eğitim aldığınız için mi? Yoksa çok mu kayboldum? Şimdi itiraf ediyorum ki söylediğim gibi olmasını çok isterim. Herhangi bir sanatsal biçimdeki bu tür mizaha karşı bir zayıflığım var."

- D. V. : "Fiziksel ve zihinsel sağlığım nedeniyle, politik mizah ya da harika komedyenlerin bulunduğu günlük basın karikatürleri konusunda yeterli değilim. İnsan ne kadar değerliyse o kadar değerlidir; ve uzmanlaşmayı öğreniyorsunuz. Doğduğum yer nedeniyle mi, hemşehrimin Goya'yı tanıması nedeniyle mi, kara mizaha karşı her zaman bir ilgim vardı, ama aynı zamanda beyaz mizah denilen şeye de bir düşkünlüğüm vardı, bilmiyorum. Buna şiirsel mizah diyebilir miyim bilmiyorum, çünkü okuyucular için biraz bilgiçlik taslayabilir; Her zaman sadelik, belli bir naif yaratıcılık ve istisnasız resmi özen ararım; Ama vebalı gibi gösterişten kaçıyorum. Çizimlerimi gözden geçirdiğimde, bunların gerçeklikle ilgili pek çok kafa karışıklığını ve şüpheyi ifade ettiğini fark ettim; Buna şaşkın mizah denilebilir."

- P. P. : "Ve sizin durumunuzda, katıldığınız yarışmalardan elde edilecek ödüllerin her an o hayalinizdeki projeleri finanse edeceğinden hiç şüphem yok. Bakın gördüğüm kadarıyla Türkiye'de, Arnavutluk'ta, İran'da, Ukrayna'da, Bulgaristan'da, Bosna'da yarışmalarda ödüller kazandınız. Ayrıca 2'si Çin'de, 2'si Brezilya'da, 2'si Sırbistan'da ve 2'si Bulgaristan'da. Ayrıca 14'ü Portekiz'de ve 20'si İspanya'da. Aragon'da bahsettiğim sonuncuyu saymıyorum. Herhangi bir şeyi kaçırıyor muyum? Bu ödüllerden hangisi sizin için en anlamlı?

- D. V. : "Tüm ödüller bir sürpriz ve tuhaf bir mutluluk. Onları asla beklemiyorum ve o duyguyu tekrarlamak umuduyla yarışmalara esprili çizimler göndermeye devam ediyorum. Çeşitli nedenlerden dolayı basında düzenli olarak yayın yapamadığım için ödüller benim için çok önemliydi ve çizimlerimin dünyanın her yerinden yayınlanabiliyor olması büyük bir mutluluk."


Çoğu durumda bu paradoksal ve rastgele bir deneyimdir: Bana ustaca ve parlak görünen görüntüler ödüllendirilmiyor veya seçilmiyor ve aşırı değer vermediğim diğerleri başarı elde ediyor. Bu yüzden kendi zevklerime aşırı derecede güvenmemeyi ve sadece katılmayı, faturada her zaman kaliteye olan bağlılığımı sürdürmeyi seçtim.

En unutulmaz ödüllere gelince, yirmi beş yıldan fazla bir süre önce, o zamanlar İspanya'da tanınmış bir alkol markası tarafından düzenlenen ve o zamanlar bir milyon peseta kazandığım ilk ödüle değinmem gerekecek. (bugün yaklaşık 6.000 Euro) Kendimi bu sanata adayabileceğimi biraz saflıkla düşünmek güçlü bir teşvikti. Yarışmalara gelince, ilki uluslararası ödül kazandığım, daha sonra başka vesilelerle de tekrarladığım, organizasyonu ve işleyişi mükemmel olan Portocartoon'u özellikle çok seviyorum. İptal edilmesi beni üzdü, umarım gelecekte tekrar toplanılabilir."


- P. P : "Evet, PortoCartoon'un kapanma haberi çok üzücü ve çirkindi. Bunu Humor Sapiens'te tartışmıştık. Ama üzüntüden uzaklaşalım. Mesela kariyerinizle ilgili komik, merak uyandırıcı ya da esprili bir anekdot anlatabilir misiniz?"

- "Benim halka önderlik eden Özgürlük versiyonum gibi, iyi bir ödül kazanan ve on yıl önceki Arap Baharı'nı yansıtan bir çizim, on yıl sonra bana birçok küfür gönderen Meksika'daki Facebook okuyucularından birçok hakaret ve ret topladı. Ve belki de bu bakış açısı çeşitliliği kavramı, Picasso ve Dalí hakkındaki çizimlerimin, benim uzaktan bile öngörmediğim halde, dünyanın dört bir yanındaki ağlar aracılığıyla geniş çapta yayılan başarısını tam olarak açıklıyor. Tüm ülkelerdeki internet kullanıcıları bunu "her şey baktığınız camın rengine göredir" sözünün güzel bir örneği olarak görüyor. Ama her zaman, her durumda, farklı dillerde beni cahil olmakla suçlayan, Picasso'nun asla kare yumurta boyamayacağını iddia eden kızgın bir şikayet var."


- P. P. : "Sizin için mizahın sınırları nelerdir (tabii ki öyle olduğunu düşünüyorsanız)? Ve... hiç sansürlendin mi? Otosansür sizde çok işe yarıyor mu?"

- D. V. : "Mizahın ne olduğunu tam olarak anlamışsak hiçbir sınır olmamalıdır; Ne yazık ki, bu anlayış giderek daha da sınırlı hale geliyor ve sosyal ağlar, nüanslar yok olurken, mizahı veya ironiyi anlamayan, evrensel sansür adı verilen bir tür canavarı dayatıyor. Bu ortamda Manici mizah, huysuzluk, kaba şakalar ve komik saldırganlık iyi bir şekilde varlığını sürdürüyor, ancak daha sofistike mizah ortadan kayboluyor. En iyi mizahın özü kesinlikle zekadadır; nüanslarda, ironide, çifte anlamlarda... ağların yakınlığının geçersiz kıldığı karmaşık yönler. Yaptığım mizah türü nedeniyle büyük olaylar yaşamama rağmen çok büyük olaylar yaşamadım. Ama bilinçli ya da bilinçsiz olarak otosansürü içselleştirdiğimi düşünüyorum. Elbette evet. Hayran olduğum çok cesur ve cesaretli insanlar olmasına rağmen mesleğin güvencesizliği ve kanunlarla korunmaması tam tersine yardımcı olmuyor."

Website > 
Cartoon Gallery/DavidVela >


(Pepe PELAYO'nun Humor Sapiens'te  yaptığı röportajdan alınmıştır.")

Bu içerik CartoonsTurkiye (PencereMizah) tarafından hazırlanmıştır.
Daha yeni Daha eski