Pepe PELAYO'ın, Francisco PUNAL ile Röportajı (1)

2013 yılında Portekizli karikatürcü Antonio Antunes'un yönettiği ve o sırada Portekiz'in Sintra kentinde düzenlenen World Press Cartoon International Jürisinin bir üyesiydi. Orada, uluslararası grafik mizahın iki olağanüstü ismi, aynı zamanda jürinin bir parçası olan İtalyan sanatçı Marilena Nardi ve İsveçli sanatçı Riber Hansson ile tanıştım. Türkiye'den “Fenamizah” adlı dijital yayınlarla işbirliği yaptım; mizah fotoğrafçılığı ile ilgili olarak 2013 yılında



1980'lerin ortalarından beri elimde bir Sovyet Zenit analog kamera var ve işten izin aldığım günlerde Havana sokaklarında “fotoğraf avına” çıkıp şaşırtıcı ve esprili görüntüler yakalıyordum. 

Öte yandan, birçok gazete ve dergi kapandı, örneğin burada İspanya'da düzinelerce medya kuruluşu dışarı çıkmayı bıraktı ve editörler, fotoğrafçılar, tasarımcılar ve grafik mizahçıları da dahil olmak üzere 20.000 çalışan işten çıkarıldı.

Bu tür çalışmaların tasarlandığı neredeyse hiç yarışma yok. Knokkle-Heist şehrinde düzenlenen Belçika Grafik Mizah Yarışması, başlangıçta mizahi fotoğrafçılığı dikkate aldı, ancak bu kategoriyi çoktan ortadan kaldırdı ve şimdi vinyetlere odaklanıyor.


 Francisco PUNAL
 
Pepe PELAYO'ın, Francisco PUNAL ile Röportajı (1)

Pepe PELAYO'ın; Yazar, Komedyen ve Mizah teorisyeni Francisco PUNAL ile Humorsapiens web sayfası için yaptığı röportaj..
Oldukça uzun olan bu röportajın önemli satırlarını iki bölüm halinde yayımlıyoruz.

Röportajda kişilerin isim ve soyisimleri kısaltılarak baş harfleriyle sunulmaktadır.


PP- Sitemizde sizi tanımayan mizahi bir kullanıcı olması ihtimaline karşı neden kendinizi tanıtmıyorsunuz?

FPS- Benim adım Francisco Puñal Suárez. 23 Mayıs 1950'de Küba, Matanzas'ta doğdum. Havana Üniversitesi'nde gazetecilik okudum ve 1974'te Küba Sinematografik Sanat ve Endüstri Enstitüsü'nde (ICAIC) çalışmaya devam ettim.

PP- Sizin için en önemli işiniz nedir?

FPS- Yapımcı olarak beni gururlandıran ICAIC Newscast'in 120 edisyonunu yönettim ve en önemli yaratıcı çalışmam olarak görüyorum. Gazetecilik açısından, ICAIC taahhütleriyle uğraşmak zorunda olmadığımda, sıradan insanların sorunlarını sokaktan yansıtmayı sevdiğim tek temalı haber yayınları üretmeme izin veren bir araştırmacı gazetecilik geliştirmeyi başardım. 

ICAIC Haber Yayınında çalıştığım yıllar bana profesyonel ve insani açıdan çok şey kattı. Bu süreç öğrenmeyle doluydu.

PP- ICAIC Haber Yayınlarınızın her zaman hayranı oldum. Bununla birlikte, konuyu devam ettirmenizi rica ediyorum: Bana bu öğrenmelerden bazılarını gösterebilir misiniz?

FPS- Öğrenilen temel ve ilk şey, sinemanın kolektif bir sanat olduğu, yani işin birkaç kişiye bağlı olmasının önemi ve bu nedenle bir ekip çalışmasının, yani bir ekip çalışmasının olmasının temel ve esas olduğudur. Bu, ilgilenilen projenin meyve vermesine izin verir. Örneğin yapımcı, kameraman, ses mühendisi ile çekimden önce buluşup onlara ne yapmak istediğimi anlatırdım ve onlar da rapora dahil olurlardı. 

PP- Ve bu önemli işin için ödül aldın, değil mi?

FPS- Evet. Bazı yayınlarımda birçok takdir aldım, bunlardan biri 1986'da Küba Yazarlar ve Sanatçılar Ulusal Birliği'nin (UNEAC) III. Sinema, Radyo ve Televizyon Festivali'nde Noticiero için verilen Caracol Ödülü idi. 
Ayrıca 1991'de “Kaybedenler?” belgeseli yayınlandı. Havana'daki Uluslararası Yeni Latin Amerika Sineması Festivali Jürisinden Özel Mansiyon aldı. .


PP- Santiago Álvarez ile çalışmak nasıldı, Paco?

FPS- Santiago Álvarez bize her zaman, ne kadar karmaşık olursa olsun, herhangi bir konuyu çekme özgürlüğü verdi. Sadece çekim öncesi soruşturmanın kesin ve güçlü argümanlarla iyi yapılmasını talep etti. Tüm bu toplantılara, Santiago'nun ofisinde bulunan Hintli filozof ve yazar Rabindranath Tagore'un bir düşüncesini içeren bir poster başkanlık etti: "Kapı hatalara kapatıldığında, gerçek de dışarıda bırakılır."

PP- Ama konuyu değiştirelim. Senin hakkında konuşalım, daha iyi. Örneğin, her zaman bir fotoğrafçı ve görsel-işitsel yapımcı olmak istediniz mi?

FPS- Bana fotoğraf tutkusunu aşılayan babamdı. On yaşında bir çocukken KODAK A-116 körüklü kamerası vardı, farklı yerlerde fotoğraflarımı çekti ve bana kullanmayı öğretti. Öte yandan, sinema beni her zaman cezbetti ve ailemle sık sık gittim ve gençken bile Cinemateca de Cuba'ya klasik filmlerin tadını çıkarmak için gittim. En sevdiğim filmlerin Charles Chaplin'in filmleri olduğunu söylemeliyim: “Altına Hücum”, “Büyük Diktatör”, “Modern Zamanlar”, “Mösyö Verdoux” ve diğerleri. Ayrıca bir aktör Armando Calderón'un karakterlerin tüm seslendirmelerini yaptığı Küba televizyon programı "Sessiz komedi" ile de çok eğlendim. Yedinci sanat her zaman en büyük ilgimi çekti ve sinema salonlarına sayısız kez gittim. Görsel-işitsel yapımcı olma arzum böyle doğdu.

PP- Bak buna benzer bir şey başıma geldi. Sinema benim de sevgilimdi ama senin aksine ben mizah yolundan gittim. Mizahtan bahsetmişken, ICAIC Newscast'in yöneticisiyken mi yoksa daha önce mi mizahi yaratım aklınıza geldi?

FPS- Daha önce geldi. Daha ortaokuldayken, sınıf arkadaşlarımı güldüren “Don Kişot”tan bir pasajı temsil ettim. 
1960'lardan kalma Küba filmleri bende sinema ve komedi sevgisini besledi. Babam harika bir şakacıydı ve onun etkisini inkar edemem. Sanatta komediye olan hayranlığımı artıran önemli bir faktör,
Sanatta komediye olan hayranlığımı artıran önemli bir faktör, Carlucho, Manuel, Torres, Tomy, Miguel, Ardíón, René, Janer, Ares, Felix gibi mükemmel karikatürcülerle tanıştığım, haftalık Küba mizahi DEDETE dergisine yaptığım ziyaretlerdi. 

PP- Fotoğraf ve film dışında başka hangi kaynaklardan yararlandınız?

FPS- Bir yaratıcı olarak eğitimimdeki bir diğer önemli unsur, 1980'lerde tiyatro gösterilerine katılmamdı, sizin grubunuz gibi, zeki ve ışıltılı mizahlarıyla olağanüstü bir döneme damgasını vuran genç üniversite öğrencilerinden oluşan çeşitli grupların keyfini çıkardım. 1991'de Meksika'daki Campeche, Mérida, Ciudad del Carmen ve Tabasco Üniversiteleri tarafından karikatürcü Carlos Villar ve “El piso de la compañera Candelaria…” hiciv oyununu birlikte oynadığım komedyen Octavio Rodríguez (Churrisco).


PP- 
Harika. Bilmediğim şeyleri öğreniyorum. Şimdi bana çok iyi bildiğiniz, fotoğrafla mizahı bir araya getirdiğiniz bir şeyden bahseder misiniz? Yani etrafta dolaşmak, hazır göz ve kamera, günlük hayatta mizah aramak.

FPS- 1980'lerin ortalarından beri elimde bir Sovyet Zenit analog kamera var ve işten izin aldığım günlerde Havana sokaklarında “fotoğraf avına” çıkıp şaşırtıcı ve esprili görüntüler yakalıyordum. Bu aşamada bizzat tanıştığım ve hayranlığımı ifade ettiğim ve onunla ve fotoğraflarıyla sokak fotoğraflarının mizahi bir şekilde nasıl çekileceğini öğrendiğim Kübalı foto muhabiri Rolando Pujol'un çalışmalarından bahsetmeden geçemeyeceğim. Başlıca tavsiyesi: "Gözleriniz tamamen açık ve kamera kullanıma hazır olmalı." 

PP- Şimdi, sadece kariyeriniz için değil, genel olarak mizah ve komedyenler için çok önemli bulduğum bir başka yüzünüze değinmek istiyorum. Size şöyle anlatacağım: Gazetecilik mesleğiniz ve görsel-işitsel eğitiminizin sizi grafik mizah ve yaratıcıları hakkında makaleler yayınlama konusunda uzmanlaşmaya yönlendirdiğini ve zaten bu alanda uzman olduğunuzu ve bu iş için dünya çapında tanındığınızı hayal ediyorum ( kreasyonlarınıza ek olarak, elbette). O halde benim özel sorum şu: Bir mizah analisti ve destekçisi olarak nasıl referans oldunuz (diğerleri harika bir etki sahibi diyebilir)? Bu yol nasıl ortaya çıktı?

FPS- 1996 yılında Cabildo de Tenerife'nin davetiyle o Kanarya Adası'na "Sinematografik Araştırmaya Dayalı Gazetecilik" Atölyesi vermek üzere seyahat ettim. iyi bir senaryo veya yedinci sanatla ilgili bir metin yazın. Orada ayrıca Kanarya kökenli film yapımcısı Aurelio Carnero ve o şehirde yaşayan Kübalı yönetmen Rolando Diaz ile de işbirliği yaptım. 

Ailevi sorunlar nedeniyle 2000 yılında Galiçya'nın sonunda yaşadığım A Coruña şehrine yerleştim ve işte o andan itibaren grafik mizahı teşvik etme ve mizahi fotoğrafçılık konuları dikkatimi çekiyor. ilk dijital kameramla boş zaman. O şehirde reklam satış elemanı olarak, bir ajansta, bir radyo istasyonunda ve yazılı basında ve ayrıca bir gazete bayisinde çalıştığımı söylemeliyim. 

Galiçyaca ek O Farelo'da karikatürcüler ve fotoğraflarım hakkında makaleler yayınlamaya başlıyorum. 2007'den 2013'e kadar Boston'dan haftalık Latince Siglo 21'de grafik mizahın "Marco Digital" bölümünü yazıyorum.

2013 yılında Portekizli karikatürcü Antonio Antunes'un yönettiği ve o sırada Portekiz'in Sintra kentinde düzenlenen World Press Cartoon International Jürisinin bir üyesiydi. Orada, uluslararası grafik mizahın iki olağanüstü ismi, aynı zamanda jürinin bir parçası olan İtalyan sanatçı Marilena Nardi ve İsveçli sanatçı Riber Hansson ile tanıştım.


Türkiye'den “Fenamizah” adlı dijital yayınlarla işbirliği yaptım;

Mizah fotoğrafçılığı ile ilgili olarak 2013 yılında Portekiz'in Porto kentindeki XV PortoCartoon'da ve Brezilya'nın Piracicaba kentindeki 40. Salon of Graphic Humor'da fotoğraflarımı sergiledim. Ve 2016'da Bulgaristan'ın Gabrovo kentindeki Mizah ve Hiciv Müzesi'nde. 

PP- Şüphesiz, loncamızın bu evrenine çok geniş ve keskin bir bakış geliştirdiniz, bu yüzden size soruyorum: Bu dünyada grafik mizahın ve genel olarak mizahın mevcut durumunu nasıl görüyorsunuz?

FPS- Bu çok kapsamlı bir soru ve dünyada bir topum yok ama tartışmasız ve okuduğum haberlerden ve yazarların bana söylediklerinden, medyadaki grafik mizahçıların ve genel olarak mizahçıların mevcut durumu kritik. sansür yoluyla (gazetelerin yönetim kurullarına, çıkarlarının eleştirilmesine izin vermeyen büyük şirketlerin hissedarları hakimdir), çünkü fikir karikatürlerine daha az yer vardır. 

Öte yandan, birçok gazete ve dergi kapandı, örneğin burada İspanya'da düzinelerce medya kuruluşu dışarı çıkmayı bıraktı ve editörler, fotoğrafçılar, tasarımcılar ve grafik mizahçıları da dahil olmak üzere 20.000 çalışan işten çıkarıldı.

Bu tür çalışmaların tasarlandığı neredeyse hiç yarışma yok. Knokkle-Heist şehrinde düzenlenen Belçika Grafik Mizah Yarışması, başlangıçta mizahi fotoğrafçılığı dikkate aldı, ancak bu kategoriyi çoktan ortadan kaldırdı ve şimdi vinyetlere odaklanıyor.
Bulgaristan'ın Gabrovo kentinde düzenlenen Sanatta Mizah ve Hiciv Bienali ve ayrıca San Antonio de los Baños Bienali bunu düşünüyor. Bu son yarışmada 2019 yılında "Sin casa" adlı çalışmamla bu uzmanlık dalında Birincilik Ödülü'nü kazandım. (Kaynak: Humorsapiens)

Pepe PELAYO:

Bu içerik Pencere Mizah tarafından derlenmiştir.
Daha yeni Daha eski