Luc DESCHEEMAEKER'e Verilen "Curuxa Fotoğraf Ödülü"nden 25 Yıl Sonra

Grafik mizahın her zaman hatırlamaya değer bir geçmişi vardır. Bugün, 25 yıl önce Curuxa Ödülleri'nin kazananları arasında, kariyerinde bunu başarmış fotoğrafçı ve karikatürist Luc Descheemaeker (O Sekoer) (Kuurne, Belçika, 1955) olan bir sanatçı üzerinde durmak istiyorum. 1978 yılında başlamış, ödüllü, adı geçen ve finalist eserler de dahil olmak üzere toplam 358 uluslararası tanınmaya imza atmıştır. Fotoğraf kategorisinde XII Jotnadas de Humor del Museo de Fene'de bir polis karakolunda suçlular arasınd



Fotoğraf kategorisinde, XII Jornadas de Humor del Museo de Fene'de bir polis karakolunda suçlular arasında Mickey Mouse'un görüntüsü ve Galiçya'ya yaptığı gezi ile kazanılan Luc için “çok hoş bir sürpriz oldu. 

Bu olağanüstü ödülle çok gurur duydum. Seramik kupa stüdyomda sergileniyor. Fene festivalinde ve o kasabadaki Mizah Müzesi'ndeki varlığım özel bir hatıra oluşturuyor. Müze müdürü ve Galiçyalı karikatürist olarak Xaquín Marín figürünü, büyük misafirperverliği, mükemmel sergiyi ve beni karşılayan çok sayıda dost canlısı insanı unutmuyorum”.

Fene'deki Mizah Müzesi'nin o zamanki müdürü Xaquin MARIN,
'Curuxa Fotoğraf Ödülü'nü Belçika'dan Luc DESCHEEMAEKER'e sunuyor.
(1997, Mizah Müzesi)

Luc DESCHEEMAEKER'e Verilen "Curuxa Fotoğraf Ödülü"nden 25 Yıl Sonra

Francisco Puñal Suárez 

Grafik mizahın her zaman hatırlamaya değer bir geçmişi vardır. Bugün, 25 yıl önce Curuxa Ödülleri'nin kazananları arasında, kariyerinde bunu başarmış fotoğrafçı ve karikatürist Luc DeESCHEEMAEKER (O Sekoer) (Kuurne, Belçika, 1955) olan bir sanatçı üzerinde durmak istiyorum. 1978 yılında başlamış, ödüllü, adı geçen ve finalist eserler de dahil olmak üzere toplam 358 uluslararası tanınmaya imza atmıştır.


Fotoğraf kategorisinde, XII Jornadas de Humor del Museo de Fene'de bir polis karakolunda suçlular arasında Mickey Mouse'un görüntüsü ve Galiçya'ya yaptığı gezi ile kazanılan Luc için “çok hoş bir sürpriz oldu. Bu olağanüstü ödülle çok gurur duydum. Seramik kupa stüdyomda sergileniyor. Fene festivalinde ve o kasabadaki Mizah Müzesi'ndeki varlığım özel bir hatıra oluşturuyor. Müze müdürü ve Galiçyalı karikatürist olarak Xaquín Marín figürünü, büyük misafirperverliği, mükemmel sergiyi ve beni karşılayan çok sayıda dost canlısı insanı unutmuyorum”.

Luc'a bizzat orada tanıştığımızı söyledim, çünkü ben de Fene Belediye Meclisi ve Müze tarafından davet edilen ve iki mizahi karakter gönderdiğim o tarihi Xornadas de Humor'a katılmak için Tenerife'den Galiçya'ya ilk kez seyahat etmiştim. bu kategoride yarışmak için fotoğraflar ve burada ayrıca karikatürist Arístides Hernández hakkında resimli bir konuşma yaptım ve Charles Chaplin'in “El Inmigrante” filmiyle bir tartışma filmi yaptım. O zamandan beri O Sekoer'in sanatsal kariyerine hayran kaldım ve yakından takip ettim ve çalışmaları da farklı bir üslupla olsa da sokak fotoğraflarımı mizahla yakalamam için ilham kaynağı oldu.


"Bizimle birlikte olduğu süre boyunca – Xaquín Marín'i hatırlıyor- Luc, samimiyeti, zihinsel çevikliği ve insanlarla olan yeteneğiyle dikkat çekiyordu. Benim durumumda, aynı dili konuşmamamıza rağmen, her zaman ortak mizah dilini kullandık ve sohbet ettiğimiz çizimlerle dolu bir defter vardı, defter şimdi hiçbir yerde bulamıyorum ama ben Fene'den geçtiğimi unutamam”.

Yıllar içinde onu birkaç kez grafik mizah festivallerinde, en büyük koleksiyonerlerinden biri olduğu ödülleri toplarken ve dünyaya espri ve mizah yayan buldum” diye ekliyor.

Luc DESCHEEMAEKER, Francisco PUNAL ve Xaquin MARIN,
Museo del Humor de Fene'de. (1997, MHF)

BAŞLANGIÇ

Karikatür yapmaya 1978'de başladım", diyor Luc- ve "fotoğraf çekmeye 1979'da. Her yıl bir veya daha fazla mizahi fotoğraf çekmeye çalıştım. Tamamen analog, yani dijital fotoğrafçılık yok ve kesinlikle photoshop düzenlemesi yok." 1987'de bu kategoride Belçika'daki Knokke Heist Photohumor Festivali'nde Altın Lens kazandı. "2001 yılında mizahi fotoğraf çekmeyi bıraktım ve daha çok çizime odaklandım. 2014 yılında 'Fotocartuns a moda antiga' (Eski moda fotoğraf karikatürleri) başlığıyla 41. Piracicaba Uluslararası Mizah Salonunda ve Brezilya'nın Sao Paulo kentinde mizahi fotoğraflarımdan oluşan retrospektif bir sergi açtım. O sırada 50.000'den fazla izleyici çalışmamı gördü. Bu büyük bir memnuniyetti."

1997 yılında Fene Mizah Müzesi'nde (bugün Xaquin Marín Mizah Müzesi adını taşıyor) ödüllü görüntü hakkında şunları söylüyor: “Fotoğrafta o sırada çalıştığım enstitüden arkadaşlarım ve sınıf arkadaşlarım görünüyor. Merak edilen bir detay ise Mickey maskeli çocuğun şu anda Amerika Birleşik Devletleri'nde ikamet etmesi ve çalışması ve orada 'oyunlar' tasarlaması... Fotoğraf, tüm çektiklerim gibi sahnelenmiş. Mesajım doğrudan ve insanları gülümsetiyor ve düşündürüyor.

Luc'a fotoğraflarından önce izleyicinin gerçeklikle sahneleme arasında gidip geldiğini söylüyorum. Kurmaca filmler gibi büyük bir özenle yapılmış, sonuç tartışılmaz ve fotoğraflanmış karikatür görünümüne sahipler. Çoğunda gerçeküstü bir dokunuş var. Fotoğraflarıyla içerik ve biçim arasında ince bir denge kuran sanatçı, insanın çelişkili duygularını ön plana çıkarıyor ve toplumsal bakışını sergiliyor.


Luc yıllarca Belçika'nın Torhout kentindeki Saint Joseph Enstitüsü'nde Sanat Profesörü olarak çalıştı ve orada ayrıca genç öğrencileriyle bir kukla tiyatrosu projesi geliştirdi.

Bu sanatçının hayatında bahsetmeden geçmememiz gereken bir başka yön de, Bangladeş'te Damien Vakfı STK'sının cüzzamlı ve tüberküloz hastaları için bir hastane inşasındaki faaliyetlerine yıllarca katılımı ve işbirliğidir. “Bangladeş'te 25 kez bulundum. Bangla Bari derneği ile artık yoksul insanlara yardım etmek için çeşitli projeleri destekliyoruz. Orada mikro kredilerle 400 ev inşa ettik. Önümüzdeki yıl bir çocuk hastanesinin yapımını destekleyeceğiz. Orada çevreyi kirletenler yerine ekolojik tuğlalarla inşa ediyoruz.” dedi.

Şimdi öğretmenlikten emekli. “Dijital grafikler tasarımlarımın bir parçası oldu. El çizimi ile bilgisayar kurgusu arasında iyi bir denge kurmaya çalışıyorum. Çizim yapmak, tiyatro setleri tasarlamak, evimi yenilemek, sinemaya gitmek, gezmek için bolca zamanım var. Çeşitli grafik mizah festivallerine katılmak için yurtdışından gelen davetleri her zaman kabul ediyorum.”.

Luc DESCHEEMAEKER, 41. Piracicaba Uluslararası Mizah Fuarında.
(Brezilya 2014. Luc arşivi)

SON NOT

2000 yılında Luc, bana ödüllü çizimlerini ve fotoğraflarını içeren bir katalog gönderdi ve şu özveriyi dile getirdi: "Umarım bu kitap size kötü zamanlarda neşe verebilir." 2013 yılında, Portekiz'in Porto kentinde, bir çizimiyle mansiyon aldığı XV. Ve 2018'de Portekiz'in Caldas de Rainha kentinde Kişisel Karikatür kategorisinde Birincilik Ödülü'nü kazandığı XIII Dünya Basın Karikatürü kutlaması sırasında kucaklaştık. 2019 yılında profesör ve yazar Mario BARROS ile tasarımcı, illüstratör ve seramikçi Wilfredo TORRES tarafından düzenlenen Miami Dade College, West Campus'teki H(umor) Project aktivitelerinden birinde fotoğraflarımızdan oluşan ortak bir sergi düzenledik. (Kaynak: mundiario)

Bu içerik Pencere Mizah tarafından derlenmiştir.
Daha yeni Daha eski